Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Thursday, September 1, 2011

Edisi Merdeka : Nikmat merdeka seorang pejuang

 

Ismail menunjukkan gambar kenangan beliau menjadi satu-satunya wakil dari Malaya ketika itu yang mewakili pasukan England dalam sukan hoki semasa beliau menjalani kursus senjata di Hampshire.


p/s : orang Batu Arang khasnya dan orang Selangor amnya perlu mengenali pejuang ini, antara yang masih hidup dan mampu bercerita secara lisan dengan bukti foto-foto simpananya.
KEMERDEKAAN bukan sahaja bermakna negara bebas daripada penjajahan tetapi juga mencetuskan transformasi mengagumkan bagi negara.

Bagi Ismail Chemenggun, 72, beliau berasa bangga untuk menjelaskan pengertian nikmat Merdeka dari kaca mata seorang bekas askar.

Ismail menjemput penulis ke rumah yang didiami beliau sekeluarga sejak berpindah ke Batu Arang, Selangor pada tahun 1970.

Pekan Batu Arang itu sendiri, jelas Ismail, melalui transformasi daripada sebuah penempatan luar bandar kepada penempatan pinggir bandar. Beliau sempat menunjukkan gambar lama setiap kali menyiapkan ubahsuai rumah yang dilakukan sendiri dengan tulang empat kederatnya dan tetap mengekalkan gabungan warna biru, kuning dan merah iaitu warna kor Kejuruteraan Elektrikal dan Mekanikal Diraja (REME).

Warna itu mempunyai makna mendalam kerana beliau mahu sentiasa ingat betapa tingginya semangat muda beliau seawal usia 16 tahun sebagai askar British Malaya bersama REME.

Empat rakannya yang pernah sama-sama berkhidmat semasa di sekolah tentera Army Boys Trade dan REME di Singapura turut datang memberi sokongan moral pada sesi temu bual itu.

Berdasarkan pengalaman sendiri, Ismail membuka bicara dengan menceritakan pelbagai cabaran yang dihadapi sebelum merdeka, khususnya pada zaman Perang Dunia Kedua (1941-45) dan darurat ekoran ancaman Komunis (1948-60).

“Rakyat terpaksa hidup dalam keadaan huru-hara dengan keadaan ekonomi yang teruk, tiada kemudahan sekolah dan klinik, jika adapun terlalu jauh dan tidak ramai yang mampu,” luah beliau.
Sistem jalan raya, komunikasi dan pengangkutan pun sangat teruk, contohnya jika perlu ke Singapura dari Kuala Lumpur, rakyat terpaksa bergantung kepada perkhidmatan kereta api yang mengambil masa sekurang-kurangnya 16 jam.

“Itupun kalau tak rosak tengah jalan,” sahut rakan-rakannya.

Ismail menggambarkan bahawa keperluan asas untuk rakyat biasa, seperti elektrik, bekalan gas dan air masih belum wujud, sebaliknya perlu bergantung kepada perigi yang digali sendiri, kayu yang ditebang sendiri dari hutan untuk memasak dan pelita minyak tanah bagi menerangi kegelapan.

Lebih menakutkan, rakyat bukan setakat miskin dengan makanan yang terhad, malah hidup dalam ketakutan bimbang disergah penjahat atau diserang musuh.



Gambar Ismail yang segak berpakaian seragam askar British Malaya.


Azam Pemimpin

Tetapi berkat usaha para pemimpin kemerdekaan bermula dengan perjuangan Datuk Onn Jaafar pada tahun 1946 menerusi UMNO, dan diikuti oleh usaha Tunku Abdul Rahman Putra serta yang lain, Tanah Melayu berjaya mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 secara aman, diikuti dengan gabungan Sabah, Sarawak dan Singapura ke dalam gagasan Malaysia pada 16 September 1963.

“Tetapi, negara ditimpa malang lagi apabila diganggu-gugat oleh dua peristiwa utama iaitu konfrontasi Indonesia pada 1962-66 dan rusuhan kaum 13 Mei 1969. Namun, dengan kebijaksanaan para pemimpin negara kita yang terdiri daripada pelbagai kaum, pelbagai usaha dilakukan supaya rakyat kembali hidup dalam keadaan harmoni dan muhibah,” ulas beliau dengan panjang lebar.

Apapun, Ismail meletakkan harapan besar kepada generasi muda dan akan datang supaya peristiwa hitam seperti konfrontasi dan rusuhan berkenaan tidak lagi berulang di Malaysia, sebaliknya perasaan muhibah dan sepakat perlu sentiasa disemarakkan.

Usaha yang dilakukan, terang Ismail, termasuk rangkaian ceramah untuk menyampaikan maklumat dan penjelasan kerajaan terhadap situasi terkini, memperbanyakkan kawalan keselamatan, penempatan rakyat disusun semula, mewujudkan banyak kampung baru untuk keselamatan masyarakat dan melemahkan pengaruh Komunis.

Di samping itu, banyak nama khas yang berunsurkan penjajah telah digantikan dengan nama yang berjiwa kebangsaan seperti nama tokoh negara atau perkataan yang lebih patriotik termasuk nama bandar, sekolah, hospital, pelabuhan, bangunan, jalan raya dan destinasi bersejarah.

Kerajaan juga, katanya, mewujudkan pelbagai dasar dan kuota yang lebih adil dan saksama untuk menjaga masa depan keharmonian pelbagai kaum.

Akhirnya, kemajuan dapat dinikmati bersama apabila negara cukup aman dan kukuh sehingga mampu menarik pelabur dan pelancong luar negara, jelas Ismail yang turut gembira apabila kekuatan ekonomi membolehkan lebih banyak kemudahan asas, sekolah, hospital, jalan raya dan sebagainya dibina untuk rakyat.

“Rakyat lebih gembira, sihat, mampu mendapatkan peluang pekerjaan dan pendidikan yang lebih sempurna, selain dapat melakukan aktiviti sosial seperti bersukan dan berhibur. Inilah bukti nikmat kemajuan,” jelas Ismail dengan penuh syukur.

Tetapi, beliau kecewa kerana generasi yang lahir selepas merdeka mudah pula terjerumus dengan pelbagai masalah sosial dan akhlak menyebabkan beliau berasa bimbang.

Berkorban demi anak

“Orang lain mungkin merasakan saya terlepas peluang kerana tidak mengambil tawaran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) selepas tamat perkhidmatan dengan pasukan tentera Komanwel British, tetapi masa itu saya baru berkeluarga dan tidak pasti keadaan masa depan keluarga jika bersama ATM yang biasanya perlu berpindah mengikut kenaikan pangkat.

“Masa itu, saya telah berkhidmat untuk negara selama 15 tahun, jika perlu tambah lagi 12 tahun berpindah-randah sebagai askar, bagaimana pula nasib dan pendidikan anak-anak yang masih kecil,” katanya.

Keputusan beliau untuk menetap di Batu Arang yang merupakan lokasi kilang peluru Syarikat Malaysia Explosives (MALEX) yang baru ditubuhkan sebelum pasukan British Malaya dibubarkan banyak membantu beliau menstabilkan keluarga dan membolehkan enam anak dan 22 cucunya berjaya dalam pelajaran dan melahirkan profesional dalam pelbagai bidang. – Bernama

No comments: