Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Sunday, September 18, 2011

Rumah Mat Kilau Hampir Roboh

KUANTAN: Rumah peninggalan pejuang Pahang, Mat Kilau di Kampung Batu Lima Jalan Gambang, di sini, terlalu usang dan banyak tiang serta papan dinding dimakan anai-anai.
Melihat rumah pusaka yang juga tempat persinggahan terakhir Mat Kilau atau nama sebenarnya Mohamad Rasu Abdul Salam ketika sisa-sisa hidupnya, ramai pasti tidak percaya itulah rumah pejuang terkenal.
Allahyarham Mat Kilau

Setiap kali mendengar ada penyanyi atau pelakon diberikan bintang kebesaran walaupun selepas meninggal dunia, sedikit sebanyak timbul juga rasa terkilan di hati warisnya kerana belum pernah ada ‘gelaran’ diberi kepada Mat Kilau walaupun jasanya tidak mungkin dapat dibalas mana-mana pihak sekalipun.

Cucunya, Mohd Alhamadi Abu Bakar, 45, berkata Allahyarham datuknya hanya meninggalkan sebilah keris yang digunakan untuk menentang Inggeris, sebuah rumah dan beberapa peralatan kecil lain.
Rumah di mana Mat Kilau tinggal selepas mengishtiharkan dirinya
“Pengorbanan dan semangat perjuangan tulen pada diri datuk saya harus dikenang. Beliau contoh rakyat yang sayang dan cintakan bangsa, negara dan agama.

“Jika insan seperti Allahyarham serta beberapa tokoh lain tidak dihargai, kita sebenarnya tergolong dalam kategori manusia yang tidak tahu berterima kasih dan bersyukur,” katanya.
Mohd Alhamadi yang juga guru di Sekolah Kebangsaan Kempadang, di sini, berkata ketokohan datuknya jelas terlihat apabila tidak pernah lokek dengan ilmu dimiliki dan sering menjadi rujukan penduduk setempat yang keliru atau tidak faham ilmu agama.

“Beliau juga guru silat dan ada ramai anak murid. Tidak kira yang kecil hingga besar. Selain itu, beliau mengajar anak kampung mengaji al-Quran.

“Semangat cintakan negara dimiliki Mat Kilau seharusnya turut ada pada setiap jasad bangsa Melayu hari ini jika tidak ingin melihat anak bangsa kita kembali dijajah.
Masjid Lama Kg Pulau Tawar :  di mana Mat Kilau mengisytiharkan
 diri beliau pada tahun 1969
“Semangat seperti itu perlu terus ditanam dengan subur pada jiwa bangsa Melayu bagi memastikan tanah air dicintai bebas daripada ancaman,” katanya.

Mat Kilau mempunyai 10 anak hasil tiga perkahwinan dan ramai cucu cicitnya masih ada dan menetap di beberapa kampung di Jerantut dan Kuantan.

Sepanjang enam tahun bermula 1890 hingga 1896, Mat Kilau berjuang menentang sebarang bentuk penjajahan di bumi Pahang dan selama itulah bukan sedikit darah dan keringat mengalir dari tubuh pahlawan berkenaan.

Bukan keterlaluan jika dikatakan didorong perjuangan Tok Bahaman, Tok Gajah (ayahanda Mat Kilau) dan Mat Kilau, orang Inggeris akhirnya terpaksa mengakui pendudukan mereka di bumi bertuah Pahang tidak direstui dan akhirnya mengambil keputusan untuk keluar.

Mat Kilau yang pernah menggunakan nama Mat Dadu, Mat Dahan dan Mat Siam ketika dalam pelariannya daripada dikesan askar Inggeris menghembuskan nafas terakhirnya pada usia 105 tahun pada jam 6.45 pagi, 16 Ogos 1970 dan dikebumikan di Pulau Tawar, Jerantut.

No comments: