Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Sunday, September 18, 2011

AWAS!!! : Godaan licik gadis Pinoy

JERAT... gadis Pinoy sedang mencari pelanggan kaya.
JERAT... gadis Pinoy sedang mencari pelanggan kaya
 
KUALA LUMPUR: Muda, bergetah, memiliki tubuh gebu serta berwajah ala Sepanyol. Mungkin itu antara tarikan yang membuatkan sebilangan lelaki hidung belang cair dengan godaan gadis Filipina yang kini menjadi kegilaan warga kota sebagai pendamping malam mereka.

Jika dulu, gadis dari negara jiran seperti Indonesia dan warga China menjadi rebutan kutu kelab malam, kini suasananya jauh berbeza. Lambakan gadis Filipina yang diberi jolokan Pinoy menggantikan tempat golongan itu di kelab malam sekitar ibu kota.

Entah apa istimewanya, gadis Pinoy mula menjadi tumpuan dan digemari sehingga ramai lelaki berkerjaya serta tebal poket hanyut dan terpedaya dengan mereka yang hanya mahu mengikis wang.

Berdasarkan maklumat diperoleh daripada lelaki dikenali sebagai Rizal, 41, yang mendedahkan kebanjiran gadis Filipina, wartawan Metro Ahad cuba mencari kebenaran mengenai dakwaan itu.

Hakikatnya, mereka bukan saja mudah diajak berhibur ketika ditemui di kelab malam, malah boleh dibawa ke ranjang dengan bayaran tertentu yang jauh lebih murah jika kena caranya.

Rizal berkata, berbeza dengan pelayan pelanggan (GRO), gadis Pinoy biasanya tidak mengharapkan lelaki untuk mendapatkan khidmat seks terlebih dulu, sebaliknya lebih suka berhibur dan dibelanja minum arak.

“Kalau GRO, kita panggil je duduk bersama memang dah kena keluar duit, lepas tu ajak kita sewa bilik (hotel) dan bayar dia. Semua nak cepat dan mereka cuma mahukan duit.

“Namun gadis Pinoy berbeza, iaitu cara mereka kikis duit lelaki lebih halus. Berkenalan dulu, lepas tu bila dah jadi macam kawan baru dia goda (ke ranjang),” katanya.

Rizal yang juga peniaga mula terjebak dengan penangan gadis Pinoy sejak 2010 disebabkan pengaruh rakan.

Dia berkenalan dengan gadis Filipina yang dikenalinya sebagai Dessy dari Wilayah Batangas.

Perkenalannya dengan Dessy tidak hanya berakhir di ranjang, sebaliknya turut menjadi perempuan simpanannya.

“Walaupun tak fasih cakap Melayu, mereka pandai layan lelaki. Sebab itu saya ‘simpan’ Dessy. Bagaimanapun, hubungan kami berakhir sebulan lalu.

“Dessy tiba-tiba menghilangkan diri. Baru saya sedar dia sebenarnya hanya mahu mengikis wang saya, entah berapa banyak duit saya habis ketika bersamanya,” katanya.

Menurut Rizal, kebanyakan gadis Pinoy mudah ditemui di kelab malam di ibu kota, selain pusat urut.

Tinjauan Metro Ahad mendapati beberapa pemandu teksi turut meletakkan kenderaan sehingga menghalang lalu lintas di sekitar kawasan itu dan berlagak seperti ‘bapa ayam’ kerana merekalah yang menghantar pasangan yang ingin memadu asmara ke hotel.

Hampir setiap ceruk kelab malam itu dipenuhi gadis Filipina dan mereka mundar-mandir di sekeliling pusat hiburan itu untuk mencari mangsa.

Begitupun, bukan mudah mendekati gadis Pinoy kerana mereka pemilih dan hanya mahu mendampingi lelaki banyak duit.

Berdasarkan pemerhatian, selain orang tempatan, gadis Pinoy turut menjadikan mat salih sebagai sasaran mereka.

Jika berpeluang berbual, mereka akan cuba mengorek sebanyak mungkin maklumat mengenai kerjaya dan memastikan pasangan yang mereka pilih ada banyak wang.

p/s : Masalahnya, mereka yang terkena tu Melayu dan mengaku Islam pulak tuh!!!...........

No comments: