Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Sunday, August 7, 2011

Landasan kereta api ubati penyakit

BERPULUH-PULUH warga Rawa Buaya di Jawa Barat berbaring di atas l
andasan kereta api elektrik pada setiap petang.
SUASANA petang di Stesen Kereta Api Rawa Buaya, Cangkerang, Jawa Barat, sibuk dengan aliran keluar masuk manusia. Di suatu sudut, terdapat sekumpulan penduduk tempatan yang menghabiskan masa petang dengan cara tersendiri.

Mereka tidak terburu-buru mengejar kereta api sebaliknya duduk dan berbaring di atas landasan kereta api.

Kebanyakan mereka percaya, dengan hanya bersantai, sama ada duduk atau berbaring sambil merasai getaran elektrik di atas besi landasan kereta api, kesihatan mereka akan beransur baik.

Selain percuma dan boleh menampung puluhan orang dalam satu masa, ia kini menjadi pilihan utama golongan berpendapatan rendah di kawasan tersebut.

"Kos perubatan yang tinggi memaksa kami mencari alternatif yang lebih murah untuk kekal sihat. Bagi kami, terapi elektrik inilah caranya. Ia percuma dan manfaatnya mampu mengubati pelbagai penyakit," ujar seorang penduduk tempatan, Alif, 30.

Dia yang bekerja sebagai pemandu ojek atau motosikal teksi telah menjalani terapi elektrik sejak dua tahun lalu. Kini, Alif mengakui tubuhnya lebih segar manakala aliran darahnya lebih lancar.

Lebih menggembirakan, lenguh-lenguh pinggang dan gangguan sesak dadanya semakin pulih, dipercayai kesan daripada terapi tersebut.

"Sudah setahun setengah saya jalani terapi di sini. Mulanya saya ingat ada orang yang dilanggar kereta api sebab orang ramai berkerumun. Rupa-rupanya, mereka semua sedang menjalani terapi elektrik.

"Saya agak takut untuk mencuba tetapi selepas melihat kesan positif pada rakan-rakan yang kerap berulang-alik ke sini, saya beranikan diri untuk berbaring di atas landasan," ujar bapa kepada seorang anak ini.

Kain lap elektrik

TERAPI elektrik didakwa mampu mengubati pelbagai penyakit.

Menurut Alif, dia akan membawa sehelai kain lap dan air minuman apabila datang ke landasan itu. Jelasnya, kain lap tersebut akan dibasahkan dan digunakan untuk menggosok besi landasan kereta api supaya getaran elektrik yang dihasilkan lebih kuat.

"Jika ada kereta api lalu, aliran elektrik akan lebih kuat tetapi jika tiada, aliran lebih perlahan. Sebab itu kami memerlukan kain lap ini," katanya.

Terapi elektrik ini bukan sahaja menarik golongan berpendapatan rendah, bahkan turut diminati oleh orang-orang berada.

Selain penduduk tempatan, ia juga berjaya menarik minat orang luar daerah untuk berkunjung di Rawa Buaya dan menikmati sendiri terapi elektrik.

Selain Arif, manfaat terapi kereta api tersebut turut dinikmati oleh ibu kepada tiga anak, Heni, 47.

Dia yang tinggal tidak jauh dari stesen kereta api itu mengakui, usahanya menjalani terapi itu ternyata membuahkan hasil.

Dia yang sebelum ini sering mengalami kebas, nyeri tulang dan sukar bangun berikutan masalah saraf di kaki, kini semakin sihat.

"Syukur, sejak menjalani terapi elektrik di sini satu tahun setengah yang lalu, kebas-kebas sudah hilang, nyeri di lutut juga semakin sembuh," ujarnya yang menjalani terapi dua kali dalam seminggu.

Bagi penghidap darah tinggi dan diabetes, Neneng, 60-an pula berkata, dia memilih untuk berbaring di atas landasan ditemani bantal kesayangannya.

"Mula-mula datang ke sini, saya cuma berani pegang besi. Terkejut juga bila ada renjatan elektrik pada tapak tangan hinggakan tangan saya bergetar sendiri.

"Sekarang saya sudah biasa, malah boleh lakukan macam-macam gaya," katanya.

Selesai melakukan terapi tidur di atas landasan kereta api, biasanya Arif, Heni, Neneng dan rakan-rakannya akan minum air. Mereka beranggapan banyak minum air selepas terapi dapat membantu aliran darah menjadi lebih lancar.

Bagaimanapun, baru-baru ini, pihak berkuasa kereta api Indonesia melarang penduduk daripada menjalani terapi di landasan kereta api elektrik berkenaan. Mereka yang ingkar akan didenda sebanyak Rp15 juta (RM5,234).

Pengurus PT Kereta Api Indonesia (KAI) Daerah Operasional I, Mateta Rizalulhaq memberitahu larangan tersebut dikeluarkan kerana renjatan elektrik di landasan boleh mengganggu fungsi organ.

"Terapi itu salah dan sangat berbahaya kerana ia membawa aliran di antara 5 hingga 10 volt. Ia bukan sahaja boleh merosakkan organ bahkan membawa maut," jelas Mateta.

p/s 1 : mungkin pehak yang menjual mesin terapi elektrik merasa terancam dengan terapi percuma tersebut, lalu mendesak pehak berkuasa melarang dan mendenda penduduk tersebut.

p/s 2: kalau ianya merbahaya sudah tentu beratus atau mungkin beribu pendudduk sudah mati atas lendasan letrik tersebut. Wallahu'alam.

No comments: