Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Monday, October 17, 2011

Petik strawberi sampai penat



JIKA sebelum ini ladang strawberi sering dikaitkan dengan Cameron Highlands, namun kini pencinta buah itu tidak perlu lagi memandu jauh hanya semata-mata menikmati buah strawberi segar.

Ini kerana taman strawberi di Genting Highlands yang mula beroperasi sejak tiga tahun lalu kini menjadi salah satu tarikan terbaharu di kawasan tanah tinggi tersebut.

Selepas ini pengunjung yang ingin ke kota keriangan Genting Highlands, Pahang pastinya tidak akan melepas peluang singgah sebentar di ladang Genting Strawberry Leisure Farm Sdn. Bhd. yang terletak tidak jauh dari bandar Gohtong Jaya.

Menceritakan sedikit mengenai bandar Gohtong Jaya yang merupakan bandar utama di Genting Highlands, Penolong Arkitek Landskap, Majlis Daerah Hulu Selangor, Nurul Huda Khairuddin memberitahu, ia dibina oleh Tan Sri Lim Goh Tong yang juga Pengerusi Genting Group.

“Kawasan Gohtong Jaya mempunyai pelbagai kedai, rumah, pangsapuri dan kawasan komersial.

Di sana terdapat juga Kolej Antarabangsa INTI Genting.

“Selain itu, sebagai sebuah pusat peranginan terkenal terdapat beberapa buah hotel atau rumah penginapan, salah sebuah hotel yang popular ialah Hotel Seri Malaysia,” katanya.

Menurut Nurul Huda lagi, berdekatan Gohtong Jaya juga terletaknya stesen kereta kabel Genting Skyway iaitu titik sempadan negeri Selangor dengan Pahang.



PAPAN tanda Genting Strawberry Leisure Farm yang terletak di pintu masuk taman ini pasti
 menggamit pengunjung yang hadir.


“Di sini jugalah terdapat sebuah taman santai strawberi yang sangat menarik untuk dilawati,” katanya yang telah beberapa kali ke taman strawberi itu yang sebenarnya terletak di daerah Hulu Selangor.

Pengasas taman tersebut, KC Chung, 40, berkata, di taman itu terdapat kira-kira 80,000 pokok strawberi yang ditanam dengan secara bertingkat di atas tanah seluas 0.8 hektar. Ia diusahakan sejak diusahakan sejak tahun 2009.

Menurutnya, pemandangan di taman santai strawberi tersebut hampir menyamai kebun strawberi di Cameron Highlands namun, terdapat beberapa perbezaan yang cuba diketengahkan dalam ladang strawberi berkenaan.

Apa yang pasti katanya, pengunjung pasti teruja untuk memetik sendiri buah strawberi di taman santai yang diusahakan KC Chung sejak tiga tahun lalu.

“Di ladang ini saya cuba melakukan kelainan dari kebiasaan yang terdapat di ladang strawberi sedia ada di negara ini. Bermula dengan reka bentuk, idea dan konsep ‘petik sendiri buah strawberi selagi terdaya’ ternyata menjadi tarikan utama pengunjung untuk datang semula ke ladang ini,” katanya ketika ditemui di ladang miliknya di sini baru-baru ini.

Ladang individu terbesar

Idea KC Chung yang cuba mengetengahkan konsep ‘kebun rekreasi’ atau ‘taman santai’ itu ternyata memberi satu kelainan yang menjadikan pengunjung seperti berada di kawasan tanah tinggi yang sungguh menyegarkan.

Apatah lagi taman ini juga diserikan dengan haruman bunga-bungaan yang berwarna warni.

“Untuk pengetahuan anda ladang ini merupakan ladang strawberi milik individu terbesar di Malaysia. Selain itu, semua daya tarikan yang ada di Cameron Highlands terdapat di sini.

“Kecuali ladang teh, turut terdapat di sini ialah taman mini kaktus, gerai jualan dan taman mini sayuran gergasi pertama Asia,” katanya.

Menurutnya lagi, buah strawberi yang dihasilkan di ladang tersebut jauh lebih besar, sedap dan ranum dimakan berbanding buah strawberi di tempat lain.

“Strawberi di sini lebih enak kerana keadaan suhu di sini tinggi sedikit dari Cameron Highlands dan dalam sesetengah keadaan ia akan menjadi lebih sejuk.



BUAH strawberi di Genting Highlands lebih besar dan sedap.


“Selain itu teknik penanaman pokok strawberi yang digunakan juga menjadi faktor strawberi di sini ranum, berbuah sepanjang musim dan lebih besar,” katanya yang enggan mendedahkan teknik rahsia penanaman benih strawberi itu.

Kedai cenderamata

Seorang pengunjung, Yusri Abdullah, 28, berkata, taman strawberi tersebut sangat luas dan sesuai untuk aktiviti rekreasi seisi keluarga.

Malah katanya, perjalanan dari Kuala Lumpur ke Bandar Gohtong Jaya sejauh 46 kilometer itu hanya mengambil masa 47 minit berbanding Cameron Highlands.

“Oleh itu orang di Lembah Klang tidak perlu memandu jauh dan mengeluarkan wang yang banyak untuk ke Cameron Highlands bagi melihat dan merasai buah strawberi,” katanya.

Lebih menyeronokkan lagi, taman santai itu lengkap dengan gerai cenderamata yang turut menyediakan pelbagai barangan hiasan untuk dibawa pulang sebagai kenangan.



SALAH sebuah dari 60 gerai yang menjual produk berasaskan strawberi.


“Jika kita membawa anak kecil, pasti tangan tidak cukup untuk menjinjing beg plastik terisi tanda mata bertemakan strawberi,” katanya tersenyum.

Mengimbau kembali keadaan ketika mula-mula masuk ke taman strawberi, Yusri memberitahu sejurus melalui pintu gerbang taman santai, pengunjung akan disambut dengan senyuman manis penyambut tetamu.

Selepas memetik strawberi pesan Yusri, pengunjung jangan lupa meneroka rumah cendawan kerana di situ terdapat ribuan jenis cendawan antaranya cendawan ling-zhi, white oyster, black poplar dan abalone.

Di penghujung rumah itu, disediakan sebuah kawasan menjual pelbagai produk cendawan dan pengunjung boleh membelinya pada harga yang berpatutan.

“Namanya saja ladang strawberi, tetapi bukan setakat buah strawberi, tomato, tauge Cina (bean sprout), markisa, halia, orkid, ros dan anggur turut ditanam serta sayuran gergasi menjadi antara tarikan terbaharu.” katanya.

Sesuatu yang menarik, sebuah bangsal turut didirikan menggunakan campuran tumbuhan semula jadi seperti buluh, rotan dan mengkuang. Ia merupakan hasil kerja tangan penduduk Orang Asli.

Di sini juga, pelbagai menu masakan berasaskan strawberi dan cendawan disajikan untuk tetamu yang ingin meluangkan masa melihat pelbagai barangan cenderamata yang dijual.

Bagi penggemar kopi dan teh, jangan lupa merasai kelazatan kopi atau teh berperisa strawberi.

No comments: