Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Sunday, October 30, 2011

Kesihatan : Atrial Fibrillation (AF) : Denyutan menjadi ‘rintihan’

 
pix_middle
APABILA ritma denyutan jantung anda tidak tetap atau dikenali sebagai pemfibrilan atrium (atrial fibrillation - AF), ia memberi isyarat anda perlu berhati-hati. Ini kerana, berbanding jenis strok lain, AF menyebabkan risiko diserang strok yang lebih parah iaitu lima kali ganda. Pesakitnya mungkin lumpuh atau meninggal dunia.

Dengan AF, risiko mendapat strok meningkat kerana kebuk atas jantung seseorang (atrium) tidak mengecut dengan efektif yang menjejas kelancaran pengaliran darah dalam jantung.
Ini menyebabkan darah bertakung dalam atrium dan apabila alirannya terganggu, pembekuan darah boleh berlaku. Darah beku yang terbentuk di atrium boleh terpisah dan bergerak melalui arteri terus ke otak dan menyebabkan strok.

Dua kajian dijalankan Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada 2003 dan tahun ini menunjukkan ramai pesakit tidak menunjukkan gejala AF yang jelas. Ketika episod AF, sebilangan mereka mengalami sensasi debaran atau kelajuan di dada manakala pesakit lain mungkin pitam, pengsan atau pening
BAHAYA...  masalah berkaitan jantung boleh menyerang tiba-tiba seandainya tidak prihatin.
BAHAYA... masalah berkaitan jantung boleh menyerang tiba-tiba
seandainya tidak prihatin.
 
Perunding Kanan Pakar Pulmonari dan Penjagaan Kritikal HKL, Datuk Dr Jeyaindran Sinnadurai, berkata dalam kedua-dua kajian, kebanyakan pesakit mengadu sesak nafas disebabkan kadar denyutan
jantung mereka yang laju dan tidak tetap.
 
Hasil kajian terbabit, kira-kira lima peratus pesakit yang menghidap AF pernah diserang strok.

“Strok memberi kesan terhadap berjuta-juta pesakit dan keluarga mereka di seluruh negara setiap tahun. Dianggarkan 15 juta orang di seluruh dunia menderita strok setiap tahun dengan lima juta meninggal dunia.

“Semakin meningkat usia, semakin tinggi risiko diserang AF. Mereka yang berusia 40 tahun ke atas terdedah kepada penyakit ini tetapi ia lebih banyak dihidapi individu berusia 60 tahun ke atas.

“Bagi pesakit yang menghidap AF, risiko mendapat strok lebih tinggi. Mereka yang mengalami gejala tertentu perlu berjumpa doktor untuk memastikan mereka tidak menghidap AF,” kata Dr Jeyaindran ketika ditemui dalam program anjuran Bayer HealthCare bertemakan ‘Strok: Dengar Kata Jantung Anda’ di ibu negara, baru-baru ini.

Program sempena Hari Strok Sedunia 2011 bertujuan meningkatkan kesedaran mengenai AF, gangguan ritma denyutan jantung paling lazim serta risikonya terhadap strok.

Jabatan Ubat-Ubatan HKL terbabit dengan banyak percubaan klinikal antarabangsa dalam pemfibrilan atrium dan menarik minat penyelidik berkaitan AF apabila mereka menjadi salah satu pusat terbesar dengan pesakit paling ramai dalam percubaan kritikal. Ini menyebabkan lebih banyak percubaan kini dijalankan di HKL.

Di Malaysia, strok penyebab kematian ketiga terbesar selepas penyakit jantung dan kanser. Ia punca utama kecacatan parah, dan setiap tahun dianggarkan 40,000 rakyat negara ini menderita akibat penyakit itu. Kadar AF di Malaysia masih belum diketahui tetapi kejadian ini dijangka meningkat apabila populasi mengalami peningkatan usia dan faktor risiko AF yang sudah dikenal pasti tidak ditangani.


APAKAH AF?

  • Apabila ritma denyutan jantung tidak normal.

  • Degupan jantung yang tidak teratur.

  • Kadar degupan jantung sangat pantas iaitu 350-700 seminit.

  • Atrium tidak mengecut dengan efektif.


    INDIVIDU/PESAKIT TERDEDAH AF

  • Darah tinggi

  • Diabetes

  • Paru-paru

  • Tiroid

  • Buah pinggang

  • Sesak nafas

  • Obes


    SEBAB TERJADI AF

  • Mereka yang mempunyai sejarah sakit jantung.

  • Individu yang minum arak/alkohol dan pneumonia.


    GEJALA AF

  • Jantung berdebar

  • Lesu

  • Sakit dada

  • Pening kepala

  • Pengsan

  • Sesak nafas


    FAKTOR RISIKO AF

  • Usia: lazimnya semakin usia bertambah, risiko AF meningkat.

  • Gender: AF lebih banyak dihidapi lelaki berbanding wanita.

  • Keadaan jantung:
    - masalah injap jantung.
    - serangan jantung.
    - kegagalan jantung berfungsi.

  • Faktor lain:
    - Diabetes.
    - Darah tinggi.

    Matlamat merawat AF ialah mengembalikan ritma denyutan jantung yang normal dan tetap serta mengurangkan risiko serangan strok. Lazimnya ia dapat dilakukan dengan pengambilan ubat atau penggunaan rangsangan elektrik.

    Jika dua usaha itu tidak membuahkan hasil, rawatan AF akan memfokuskan perlindungan daripada darah beku yang mungkin bergerak dari jantung ke otak, seterusnya mengelakkan strok. Untuk mengurangkan risiko strok, doktor boleh memberikan ubat untuk mencairkan darah atau antikoagulan yang berupaya mengurangkan risiko strok jika diambil dengan betul.

    Pakar Perunding Kardiologi Institut Jantung Negara (IJN), Datuk Dr Azhari Rosman, berkata antikoagulan dengan warfarin berkesan mencegah strok pada pesakit yang menghidap AF dan ia rawatan standard sejak separuh abad lalu.

    Bagaimanapun, terdapat banyak had dalam penggunaannya seperti pesakit perlu mengawal ketat diet mereka kerana warfarin bertindak balas dengan banyak jenis makanan lazim serta ubatan lain.

    Pengambilan warfarin juga memerlukan pesakit ke hospital dengan kerap bagi menjalani pemantauan serta mengambil masa sekurang-kurangnya lima hari untuk mendapatkan kesan antitrombotik yang stabil.

    “Kini terdapat beberapa antikoagulan oral baru yang berpotensi memberikan pesakit AF perlindungan lebih baik terhadap strok tanpa kesulitan. Satu antikoagulan jenis ini kini berada di pasaran dan dua lagi dalam perancangan yang mana satu daripadanya hanya perlu diambil sekali sehari,” katanya.

    Risiko terjadinya pembekuan darah lebih tinggi jika anda menghadapi penyakit/masalah:

  • Denyutan jantung tidak seragam.

  • Darah beku terbentuk di saluran darah.

  • Darah beku di paru-paru.

  • Injap jantung tiruan; sama ada mengguna jenis mekanikal atau - bioprosthetik (sumber semula jadi)

  • Penyakit injap jantung.


    Warfarin menghalang pembentukan darah beku yang baru dalam saluran darah dan menyekat darah beku yang sudah terbentuk daripada semakin membesar. Bagaimanapun, warfarin tidak berupaya melarutkan darah beku yang sudah terbentuk.



    Vitamin K jejas kesan warfarin

    Vitamin K membantu proses pembekuan darah. Oleh itu, vitamin K dalam makanan boleh menjejaskan kesan warfarin.

  • Makan makanan mengandungi terlalu banyak vitamin K boleh mengurangkan kesan warfarin.

  • Makan makanan mengandungi terlalu sedikit makanan vitamin K boleh menambahkan kesan warfarin.

    Pastikan pengambilan jenis sayuran yang mengandungi vitamin K yang konsisten setiap hari.


    Kandungan vitamin K yang tinggi:
    Asparagus, bayam, brokoli, kailan, daun kucai, daun bawang, daun pasli, kacang soya, daun salad, kacang pistachio, ketumbar dan sawi hijau.

    Kandungan vitamin K yang sederhana:
    Minyak zaiton, kacang buncis, kacang pis, kubis merah, epal hijau dan kiwi.

  •  

    No comments: