Latar Belakang PDK Selayang

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang anak-anak mereka telah dikeluarkan dari pembelajaran wajib di sekolah-sekolah aliran perdana di Selayang, dengan alasan mereka (OKU tersebut) "tidak boleh belajar". Alasan sebenar Guru Besar sekolah-sekolah tersebut ialah mereka takut graf pencapaian sekolah akan menurun.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 102 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama: OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan: Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP: 5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional): 5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 5:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota: 5 hari/minggu; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah. Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan: 3 hari/minggu 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja: 4 hari/minggu; Isnin-Jumaat kecuali Khamis; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah: 2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm).

Program Rumah Kelompok (Lelaki): menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja.

PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh satu Jawatankuasa yang dilantik oleh ibubapa/penjaga OKU.

PDK Selayang dipengerusikan oleh Y. Bhg. Dato' Prof. Ir. Dr Haji Azhari Md Salleh, dengan kekuatan Jawatankuasa seramai 13 orang.

Seramai 15 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, 8 orang Petugas PDK, 3 orang Pakar Pemulihan Perubatan, 1 orang Pemandu dan 3 orang Pembantu. 3 orang kakitangan PDK Selayang adalah dari kalangan OKU.

Monday, August 13, 2012

Malam Tujuh Likur : Apakah yang kita nanti...?


Panjut tujuh likur; Syiar / Tradisi...?



AMALAN memasang panjut masih diteruskan sehingga sekarang di samping penggunaan lampu moden. - Gambar hiasan


TRADISI memasang panjut merupakan amalan biasa di kampung pada malam menjelang hari raya. Ia bertujuan memeriahkan suasana sambutan Aidilfitri yang datang setahun sekali.
Di bandar pula, penduduk lebih senang menggunakan lampu hiasan berwarna-warni untuk menerangi kediaman mereka.
Penduduk Kampung Padang Changkat, Kuala Kangsar, Perak, Fatimah Ashaari, 60, telah menyaksikan pemasangan panjut yang cukup meriah di daerah itu pada awal tahun 1970-an dan 80-an.
Digelar Panjut Kuala Kangsar, pelita raya yang dipasang di bandar diraja itu dikatakan lebih meriah berbanding tempat lain di negara ini.
Fatimah kurang pasti bilakah tradisi itu bermula. Namun, mengikut cerita lisan, bekas yang menggunakan sumbu dan minyak kerosin untuk dinyalakan itu dimulakan oleh penduduk Kota Lama iaitu pusat pemerintahan awal Kesultanan Melayu Perak.
Fatwa
“Suasana menjadi sangat meriah dengan pelita yang begitu banyak. Bagaimanapun, orang zaman dahulu menggunakan pelita untuk menerangi jalan bagi memudahkan mereka menunaikan solat tarawih di surau atau masjid terutamanya pada malam tujuh likur iaitu malam ke-27 Ramadan yang sering dikaitkan dengan malam Lailatul Qadar,” tutur Fatimah kepada Jurnal. (fatwa ini tergulung dalam kategori Hadith Dha'if - Penulis)
Ujarnya, ada yang menyifatkan amalan memasang panjut dipengaruhi elemen Hindu.
Malah, pihak berkuasa agama di Perak pernah mengeluarkan fatwa yang melarang umat Islam meraikan pesta panjut sehingga mengabaikan tuntutan agama yang lebih afdal iaitu bersolat tarawih.
“Mufti kata pertandingan itu bukan sahaja membazir bahkan menggalakkan umat Islam meninggalkan solat tarawih. Sedangkan solat itu lebih dituntut berbanding menghadiri pesta panjut.
“Ini kerana pesta itu diadakan selepas waktu berbuka puasa dan berlarutan hingga tengah malam,” kata seorang penduduk asal Kuala Kangsar yang enggan dikenali.
Katanya, sedangkan waktu itu lebih elok dipenuhi dengan solat malam dan memperbanyakkan ibadat lain.

TUJUAN asal pemasangan panjut adalah bagi meraikan 10 malam terakhir Ramadan sehingga ke hari raya.


Namun katanya, penduduk tidak dilarang memasang panjut di sekeliling rumah.
“Saya lihat masih banyak rumah yang membuat panjut dalam pelbagai reka bentuk. Ia sekadar untuk memeriahkan perayaan Aidilfitri khususnya untuk menceriakan anak dan cucu yang pulang berhari raya.
“Tentulah cucu-cucu yang tidak biasa melihat keunikan panjut berasa seronok berada di rumah datuk dan nenek mereka,” katanya.
Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri Belanja, Perak, Datuk Mohd. Zaim Abu Hasan, tradisi menyalakan lampu panjut bagi menerangi laman rumah semakin dilupakan.
Menurutnya, zaman kegemilangan budaya Melayu itu kini semakin terancam kerana bilangan rumah yang memasang lampu minyak tanah tersebut semakin berkurangan.
“Pada 10 tahun lalu, setiap rumah di kampung akan berlumba-lumba memasang pelita minyak tanah.
“Malah, ada pertandingan panjut bagi memeriahkan lagi suasana lebaran. Tetapi sekarang tradisi itu semakin dilupakan generasi muda,” katanya

No comments: