Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Thursday, August 16, 2012

Artis buat amal di PDK untuk wujudkan asrama untuk OKU


Amal artis buat OKU



TIBA sahaja bulan Ramadan, pastinya banyak pihak akan membuat sumbangan terhadap golongan yang kurang bernasib baik. Banyak pihak tertentu akan mengadakan majlis berbuka puasa bersama golongan ini dan kebiasaannya, kehadiran artis tempatan akan menyerikan lagi suasana dengan persembahan atau tidak kurang juga yang akan beramah mesra dengan mereka.
Antara golongan yang kerap dijemput termasuklah dari rumah-rumah kebajikan seperti anak-anak yatim, golongan orang-orang tua serta ibu tunggal.
Namun, apa yang pasti, jemputan terhadap golongan ini sangat kerap dan masih ada yang lupa akan kehadiran golongan orang kelainan upaya (OKU) yang juga memerlukan bantuan banyak pihak.
Menyedari hakikat ini, sekumpulan artis termasuk tiga penyanyi iaitu Yantzen, Ayie dari kumpulan Arrow dan Wan Chaps telah mengambil keputusan untuk merencanakan satu program demi melihat golongan OKU juga tidak dilupakan ketika menyambut Ramadan kali ini.
Pertubuhan bukan kerajaan yang dinamakan OKU Sayang telah ditubuhkan baru-baru ini yang mana presidennya merupakan Wan Chaps atau nama penuhnya, Ridzwan Abd. Rahman.
Jelas Wan Chaps ketika ditemui di rumah Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) di Gombak, Selangor, dia mempunyai sebab tersendiri mengapa memilih untuk membantu golongan OKU.
"Saya dan isteri sebenarnya pernah melalui kesukaran yang mana kami mempunyai seorang anak yang dikategorikan sebagai OKU iaitu spastik (kurang upaya fizikal). Jadi, apabila kami berdua keluar bekerja, kami hanya tinggalkan dia dengan anak kami yang lain di rumah. Terfikir semula, jika terjadi apa-apa bahaya juga. Jadi, saya bercadang untuk mendapatkan penempatan atau rumah penjagaan untuk jaga anak saya itu.

AYIE (kanan) perlukan bantuan para selebriti terkenal yang mampu meringankan beban yang mereka hadapi.


"Saya sanggup pergi jauh untuk mencari rumah penjagaan yang baik. Tempat yang ada kini, mereka mengenakan yuran yang terlalu mahal. Selepas itu tempat ia tidak terjaga seperti yang dibuat PDK.
"Dari situ saya terfikir daripada saya perlu keluarkan duit untuk ini, baik saya cetuskan idea untuk buat satu asrama secara percuma untuk anak-anak OKU ini, terutamanya bagi keluarga yang kurang berkemampuan," tutur Wan Chaps.
Program Ramadan dan raya bersama OKU
Niat murni Penubuhan OKU Sayang diteruskan dengan mengadakan aktiviti-aktiviti bersama PDK yang ada seperti PDK Selayang, Rawang dan Kelang bagi memeriahkan golongan ini walaupun tidak ditaja mana-mana pihak.
Atas usaha mereka, program pertama telah pun dijalankan dengan jemputan seramai 50 orang OKU yang punya masalah fizikal ke program sulung yang telah pun diadakan Taman Metropolitan, Kepong.
"Berbuka puasa ini antara salah satu aktiviti untuk kami bersama dengan warga OKU ini. dan sebelum ini, kami pernah adakah aktiviti pada bulan Julai tempoh hari yang mana tiada penglibatan dari pihak menteri atau sesiapa.
"Kami berbesar hati dan berbangga kerana walaupun tiada sumbangan atau apa-apa daripada pihak luar namun Alhamdulillah, kami berjaya meraikan mereka.

YANTZEN terharu dikerumuni kanak-kanak OKU di rumah Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) di Gombak, Selangor baru-baru ini.


"Insya-Allah, selepas ini ada lagi program yang bakal menyusul dan sebagai sebuah pertubuhan sendiri, kami mengalu-alukan sumbangan dari pelbagai pihak untuk membantu merealisasikan program yang ingin kami jalankan," jelas Wan Chaps tentang program Terjah OKU yang bakal dilaksanakan Januari depan.
Bercerita lanjut tentang Terjah OKU. katanya, suatu perancangan dibuat untuk menjelajah ke seluruh Malaysia bagi mencari golongan OKU kategori yang terlantar terutamanya bagi keluarga yang tidak mampu menempatkan mereka di asrama yang bakal disediakan itu secara percuma.
Selain memberi penempatan secara percuma, sumbangan peralatan seperti kerusi roda, tongkat atau peralatan lain juga akan diberikan kepada anak-anak OKU ini dengan harapan dapat meringankan beban yang ditanggung oleh ibu bapa yang susah ini.
"Dalam masa terdekat ini, kami akan mengadakan majlis berbuka puasa bersama anak-anak OKU dari kategori fizikal terlantar pada 16 Ogos ini yang bertempat di Hotel De Palma, Ampang dari beberapa PDK yang terpilih.
"Alhamdulillah, kami telah mendapat sumbangan daripada beberapa pihak iaitu seperti pihak Hotel De Palma sendiri, jenama Cap Ayam, gedung pakaian Hari Hari dan City Toys dari Pulau Pinang yang sentiasa bersama kami.
Tidak lupa juga kepada The Pesona Club.com (TPCC) yang akan turut serta ke jelajah Terjah OKU kelak," jelas Wan Chaps yang begitu komited dengan program tersebut.

No comments: