Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Sunday, August 26, 2012

'Laut' terbesar dunia bakal lenyap


'Laut' terbesar dunia lenyap

LAUT Aral yang semakin mengencil dan dijangka lenyap sepenuhnya pada tahun 2020.


MUNGKIN tiada siapa yang percaya jika dikatakan perairan terbesar dunia iaitu Lautan Pasifik akan kering. Ini kerana pemanasan global akan menyebabkan paras air laut semakin meningkat berikutan pencairan ais di Kutub Utara dan Selatan, bukannya sebaliknya.
Bagaimanapun, Laut Aral yang bersempadan dengan Kazakhstan di utara dan Karakalpakstan, sebuah wilayah autonomi Uzbekistan di selatan, bakal lenyap daripada peta dunia.
Obsesi Kesatuan Soviet (kini Rusia) untuk menjadi pengeluar kapas terbesar dunia di samping meningkatkan pengeluaran padi pada tahun 1960-an telah membawa malapetaka kepada Laut Aral iaitu salah sebuah tasik terbesar dunia dengan keluasan 68,000 kilometer persegi iaitu hampir sebesar negeri Sabah di Malaysia.
Aral dalam bahasa Turki bermaksud pulau-pulau dan Laut Aral sendiri memiliki lebih 1,500 buah pulau kecil di perairannya. Kawasan paling dalam di tasik ini pada masa itu mencecah 42 meter.
Sukar bernafas
Semuanya bermula apabila Kesatuan Soviet mengubah laluan Sungai Amu dan Sungai Syr yang merupakan sumber air Laut Aral untuk industri kapas dan beras.
Ini menyebabkan pulau itu terbahagi dua pada tahun 1990 berikutan paras air tasik itu terus menyusut. Beberapa pakar meramalkan tasik itu lenyap sepenuhnya pada tahun 2020.
Malah, pihak UNESCO mendakwa sebanyak 70 peratus daripada 1.1 juta penduduk Karakalpakstan mengalami kesukaran bernafas ekoran fenomena itu.
Kronologi Laut Aral yang semakin mengecil........
“Setiap hari kami berdepan dengan ribut pasir yang membawa bersama racun berbahaya,” kata seorang penduduk wilayah itu.
Semasa melawat Uzbekistan pada April 2010, Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon menggesa semua pemimpin dunia supaya bersatu untuk mengatasi masalah itu.
Ban Ki-moon malah menyifatkan kejadian di Laut Aral sebagai satu bencana yang sangat mengejutkan.
Sekarang cuma tinggal 26% bahagian laut sahaja,
74% telah menjadi padang pasir tandus.
Kazakhstan telah memulakan langkah bagi mengatasi perkara itu dengan membina Empangan Kok-Aral di Sungai Syr di bahagian negara itu untuk disalurkan ke tasik berkenaan sejak tahun 2005.
Projek itu berjaya meningkatkan paras air tasik secara perlahan-lahan sekali gus mengembalikan kehidupan di sekelilingnya.
Bagaimanapun, seorang anggota pertubuhan hak asasi manusia yang berpusat di Tashkent, Uzbekistan, Elena Urlaeva yang melawat Nukus, bandar terbesar berhampiran tasik itu pada tahun lalu melaporkan, penduduk sekitar masih menghadapi masalah kesihatan yang serius.
Suhu berubah
Menurut laman web Weird Science, Laut Aral yang suatu ketika merupakan salah satu kawasan paling subur di dunia telah kering. Akibatnya, suhu di rantau tersebut menjadi lebih panas pada musim panas dan semakin sejuk semasa musim sejuk manakala hujan jarang turun.
Kawasan berhampiran padang pasir bertoksik itu pula mencatat kadar kematian bayi antara yang tertinggi di dunia.
Penyakit anemia serta barah yang disebabkan oleh kimia yang ditiup daripada dasar tasik yang kering itu juga merupakan senario yang biasa dilihat.
Malah, tasik yang mengandungi lebih 20 spesies ikan bermutu tinggi seperti ikan merah, keli dan todak itu sudah tiada lagi.


Bot nelayan yang tersadai
Daerah Muynak di Uzbekistan sekarang menjadi padang pasir yang jaraknya menjangkau beratus-ratus kilometer. Di situ, pemandangan kapal-kapal nelayan yang terbiar sudah cukup untuk memberi gambaran betapa buruknya bencana itu.

No comments: