Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Wednesday, November 2, 2011

Mesin Mamogram 3D : Kesan kanser dengan sekali imbasan



TUGAS harian Siti Aishah Abdullah Suhaimi akan mengimbas setiap payudara individu yang datang ke Pusat Sehenti Persatuan Kebangsaan Kanser Malaysia (NCSM) yang terletak di Jalan Raja Muda Abdul Aziz, Kuala Lumpur.

Cara kerja gadis berumur 27 tahun yang bertugas sebagai jururadiograf itu masih lagi sama sebelum pusat tersebut menggunakan mesin Mamogram 3 Dimensi (3D) Tomosintesis pada bulan Oktober lalu.

“Cuma, bezanya hari ini dengan sekali imbasan, pakar radiologi dan doktor sudah boleh mengesahkan kehadiran kanser atau tidak. Jarang berlaku pemeriksaan susulan. Individu yang datang adalah mereka yang membuat pemeriksaan berkala.

“Seting pada mesin ini pula boleh saya katakan sebagai mesra pengguna dan tidak rumit untuk dikendalikan. Malah, apa yang lebih penting gambar yang terhasil lebih baik dan jelas berbanding dahulu,” ujar Aishah kepada Kosmo!.

Mesin 3D Mamogram Tomosintesis ialah yang pertama digunakan di Malaysia dan kelima di dunia. Ia mampu menghasilkan imej 3D payudara daripada pelbagai sudut dan yang paling penting mampu memberi imej tisu payudara dengan lebih jelas.
HANYA dengan sekali imbasan pakar radiologi atau doktor boleh mengesan kehadiran kanser payudara ke atas seseorang wanita.

Pengerusi Hologic Inc., Jack Cumming berkata, mesin 3D Mamogram Tomosintesis menggunakan teknologi Digital Breast Tomosynthesis (DBT) yang membolehkan imej 2D dilihat daripada pelbagai sudut.

Dengan DBT, imej payudara dipotong dengan ketebalan senipis satu milimeter. Ia membolehkan pakar radiologi meneliti setiap lapisan imej yang diingini.

Imej juga boleh diimbas daripada pelbagai sudut berbanding dengan mesin 2D lama yang hanya boleh mengimbas secara atas ke bawah atau kiri ke kanan.

“Dengan sekali tekanan, sebanyak 15 imej boleh dihasilkan berbanding mesin konvensional mamogram iaitu terhad kepada dua imej untuk setiap dua tekanan yang diberikan,” ujarnya lagi.
Sukar

Kesukaran membuat diagnosis kehadiran ketulan kanser pada bahagian payudara disifatkan seperti mencari sebatang jarum dalam timbunan jerami padi.

Sering kali, pesakit memerlukan pemeriksaan susulan seperti melakukan mamogram pada arah yang lain atau pemeriksaan ultrabunyi bagi memastikan kehadiran kanser payudara adalah positif.

Kelambatan pengesahan itu bukan sahaja memberi tekanan kepada mereka bahkan, menyebabkan masa dan wang terbuang. Malah, yang paling ditakuti apabila pengesahan dilakukan ketika kanser sudah berada pada peringkat akhir.



SULTAN PERAK, Sultan Azlan Shah berkenan mencemar duli merasmikan pelancaran
mesin 3D Mamogram Tomosintesis pertama di negara ini.


Menurut Pakar Perunding Radiologi NCSM, Dr. Sulaiman Tamanang, ia berlaku kerana imej imbasan yang diterima dengan menggunakan mesin mamogram 2D adalah leper, manakala imej terhasil sering menimbulkan kekeliruan dengan imej mimik kanser dan kelenjar susu.

Dengan sekali imbasan oleh mesin, 3D Mamogram Tomosintesis, tiada lagi pemeriksaan susulan bagi mengesahkan kehadiran sel kanser sekaligus meningkatkan pengesanan awal kanser.

Tambah Sulaiman, kajian menunjukkan penggunaan kombinasi imej 2D dan 3D pula boleh meningkatkan tahap ketepatan oleh pakar radiologi dan mengurangkan sebanyak 30 peratus pesakit dipanggil semula.

Bagaimanapun, Sulaiman menegaskan bahawa mesin yang hanya dikhaskan kepada kaum wanita itu tidak boleh menyembuhkan atau mencegah kanser tetapi ia membantu mengesan kehadirannya.

Bagi mereka yang sering timbul perasaan bahawa menjalani pemeriksaan mamogram adalah menyakitkan dan bahaya, Sulaiman memberi jaminan mesin terbaharu itu lebih selesa berbanding yang lama.

Kadar pendedahan radioaktif pula tidak merbahaya iaitu umpama pendedahan pada setengah batang asap rokok.

Teknologi terkini



DARI kiri: Cumming, Saunthari dan Sulaiman menerangkan mengenai
mesin 3D Mamogram Tomosintesis.


Mendidik, menjaga dan menyokong merupakan tiga patah perkataan yang menjadi falsafah pada NSCM dalam menjalankan setiap kerja-kerja amal mereka.

Oleh sebab itu, Presiden NCSM, Dr. Saunthari Somasundaram berkata, pihak mereka begitu komited untuk membawa teknologi perubatan yang terkini dan moden.

“Ia adalah usaha kami untuk berterusan menangani kanser,” ujarnya ketika majlis pelancaran mesin mamografi baru-baru ini.

Pada awal tahun 2000, terdapat trend yang amat membimbang apabila banyak kes-kes barah payudara melibatkan wanita muda. Mesin mamografi yang ada ketika itu sangat terhad untuk mengesan pembentukan kanser pada wanita muda dan kepada individu yang memiliki payudara padat.

“Meskipun mesin tomografi berharga lima kali ganda daripada mesin biasa tetapi, kemampuan yang ada pada mesin tersebut dan objektif NCSM menyebabkan kami membeli mesin mamogram Holigic pertama di Malaysia,” terangnya lagi.

NCSM menyediakan perkhidmatan pemeriksaan payudara menggunakan mesin mamografi digital pada tahun 2003 dengan memberikan caj bayaran yang berpatutan.

Selorohnya, pelawat NSCM hanya perlu membayar perkhidmatan di pusat sehenti itu seperti membeli sebuah kereta Proton tetapi menerima kepuasan terbaik seperti menaiki Mercedes.

“Untuk mesin 3D Mamogram Tomosistesis, bayaran yang dikenakan amat murah iaitu antara RM250 hingga RM300 untuk membuat pemeriksaan kanser payudara,” katanya lagi.

No comments: