Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Monday, March 21, 2011

Teknologi : Transformasi tanaman padi bukit

PASANGAN Bonnie Mbuh Udal dan Raoh Gangkum dari
 Kampung Gahat Mawang meneliti padi bukit yang telah matang dan sedia dituai.
PADI bukit sememangnya diakui menghasilkan beras yang berkualiti tinggi. Menyedari akan potensi penanaman padi bukit yang menghasilkan beras lebih baik, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) melaksanakan projek percubaan meningkatkan potensi hasil padi bukit di Kampung Gahat dan Kampung Sepadah Bau di Sarawak.

MARDI cuba menyuntik pelbagai teknologi baru dalam penanaman padi bukit di Sarawak yang biasanya dilakukan di kawasan lereng bukit dan kawasan tanah beralun. Petani padi bukit juga kebiasaannya menjalankan pertanian secara berpindah-randah dengan kaedah tebang dan bakar hutan.

Ketua projek tersebut Dr. Sariam Othman berkata, projek yang dilaksanakan itu melibatkan transformasi teknologi dalam penapakan tanaman, pengurusan pembajaan, pengurusan rumpai, pengurusan penyakit dan perosak selain mekanisasi penanaman dan penuaian.

Projek yang bermula sejak September 2009 dijangka berakhir pada Ogos tahun ini dengan objektif utamanya ialah untuk menambah dan meningkatkan pendapatan penanam padi bukit.

Variasi padi bukit yang ditanam mempunyai jangka masa matang yang panjang iaitu kira-kira 150 hari dan tidak memberi gerak balas kepada pembajaan.

Kadar minimum

Padi bukit ditanam untuk tujuan sara diri sahaja di Sarawak iaitu kadar penggunaan input yang sangat minimum dengan purata hasil hanya sekadar 720 kilogram sehektar.

Sariam berkata, 21 petani dari Kampung Gahat terbabit dalam projek itu yang melibatkan kawasan seluas 10.8 hektar. Projek itu juga dijangka bertambah dengan penyertaan lebih ramai peserta.

“Pada musim 2010/2011 jumlah petani terlibat dalam projek ini meningkat kepada 27 orang melibatkan kawasan seluas 15 hektar selain pembabitan beberapa petani di Kampung Sepadah Bau melibatkan kawasan seluas 3.75 hektar,” katanya.

Menurut Sariam berdasarkan kajian musim pertama (tanaman musim 2009/2010) projek di Kampung Gahat memperoleh hasil purata sebanyak 916 kilogram sehektar iaitu purata peningkatan hasil 24.1 peratus berbanding 737 kilogram sehektar sebelum ini.

Projek di Kampung Sepadah Bau pula menunjukkan pencapaian yang lebih membanggakan apabila memperoleh hasil sebanyak 2,012 tan sehektar iaitu peningkatan 42.4 peratus berbanding 1,419 kilogram sehektar.

Hasil tanaman kedua (2010/2011) di Kampung Gahat dituai pada Februari lepas, sementara Kampung Sepadah Bau pada April ini,” katanya.

Meningkatkan hasil

PENGGUNAAN mesin tuai menjimatkan tenaga dan masa petani.
Sariam berkata, pihak MARDI telah mengemukakan beberapa cadangan kepada penanam padi bukit untuk membolehkan mereka meningkatkan hasil sekali gus, memajukan lagi penanaman padi bukit di Sarawak pada masa akan datang.

Antara cadangan itu termasuklah menggalakkan penanam padi bukit menerapkan amalan pertanian yang lebih sistematik melalui penanaman padi bukit dalam petak, tidak berpindah-randah serta tidak membakar hutan untuk membuka kawasan tanaman baru.

Petani juga perlu diberi jaminan pasaran daripada Padi Beras Nasional (Bernas) jika mereka dapat meningkatkan hasil padi bukit.

Penanam padi bukit, Bonnie Mbuh Udal, 56, berkata kaedah yang diperkenalkan oleh MARDI memang baik dan terbukti banyak memberi perubahan kepada cara penanaman padi bukit di Kampung Gahat.

Sebelum ini kebanyakan penanam padi bukit berhadapan pelbagai masalah seperti tapak yang tidak sesuai, pokok yang mudah tumbang serta kesukaran untuk menanam dan menuai hasil.

“Saya yakin padi bukit memang ada potensi dan jika teknologi ini berjaya, pasti ia dapat meningkatkan lagi hasil padi bukit di Sarawak,” katanya.

Raoh Gangkum, 57, berkata dia amat menyokong usaha MARDI memperkenalkan teknologi baru dalam penanaman padi bukit yang kini hanya diusahakan oleh kebanyakan penduduk yang sudah berusia.

Minat golongan muda dalam penanaman padi bukit adalah sangat kurang dan ia memang satu kerja yang sukar terutama ketika membuka kawasan tanaman baru dan kerja menanam serta menuai hasil.

“Mana ada anak muda yang mahu buat kerja ini (tanam padi), tapi kalau ia dapat mengeluarkan hasil yang lebih lumayan, saya pasti keadaan akan berubah suatu hari nanti,” katanya.

Dana buat MARDI

Dalam pada itu, Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Fadillah Yusof berkata, MARDI yang mendapat pembiayaan Dana TechnoFund berjumlah RM1.3 juta daripada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) telah dipertanggungjawab untuk memperkenalkan teknologi terkini dalam penanaman padi bukit di Sarawak dan Sabah.

Ujar beliau, MOSTI dengan kerjasama Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) serta sokongan daripada kerajaan negeri Sarawak juga bercadang untuk mengembangkan lagi projek tersebut ke beberapa kawasan tanaman padi bukit di Sri Aman, Sarikei dan Kapit yang melibatkan kawasan hampir 12,000 hektar.

Jika projek tersebut berjaya ia akan dapat membantu mengubah nasib penanam padi bukit di Sarawak yang majoritinya masih menggunakan kaedah pertanian tradisional– Bernama

No comments: