Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Wednesday, February 9, 2011

Safee Sali : Lagi ramai seperti Safee Sali lebih bagus-Datuk Subahan

JANGAN timbulkan soal kedudukan skuad Pelita Jaya FC dalam Liga Super Indonesia sebaliknya fikirkan mengenai faedah kepada negara serta pendedahan bakal diterima penyerang kebangsaan, Mohd Safee Sali yang bakal beraksi bersama kelab itu mulai bulan depan.

“Tidak timbul soal kelab itu berada di kedudukan tercorot atau sebagainya kerana apa yang penting ialah pendedahan yang diterima Safee. Kalau kita nak fikirkan semua itu, sampai bila-bila pemain kita akan sekadar menjadi ‘jaguh kampung’ saja. Bagi saya, pemergian Safee ke Pelita Jaya sepatutnya disokong semua pihak.

“Kedudukan kelab itu dalam liga Indonesia tidak penting tetapi yang lebih utama ialah pengajaran, tunjuk ajar, pendedahan serta pengalaman beraksi di tempat orang. Secara peribadi, saya harap lebih ramai pemain kita keluar negara dan bukannya Safee seorang,” kata Datuk Subahan Kamal.

Di sebalik pengiktirafan diberikan kelab luar terhadap Safee, ada pihak menimbulkan isu mengapa Pelita Jaya FC yang menjadi pilihan kerana pasukan itu menduduki tangga tercorot liga Indonesia selain beranggapan penyerang berusia 27 tahun itu belum tentu dapat membarisi skuad utama kelab berkenaan.

Subahan tidak bersetuju dengan apa yang ditimbulkan itu kerana sebagai antara individu paling rapat dengan Safee selain bergelar pengurus skuad kebangsaan, beliau juga adalah Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) - majikan Safee sejak beberapa musim lalu. Subahan juga salah seorang Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

“Mungkin pemergian Safee ke Indonesia membuka pintu lebih ramai pemain kita untuk keluar. Itu satu petanda baik kerana untuk mewujudkan sebuah pasukan kebangsaan yang benar-benar mantap, pemain kita perlu mempunyai bukan setakat skil tetapi juga pengalaman bermain yang luas.

“Saya selaku pengurus dan Naib Presiden FAM, berharap semua pihak memandang serius soal perpindahan pemain ke luar negara dan sekiranya pemain mereka ada mendapat tawaran beraksi bersama kelab luar, lepaskan saja kerana ia baik untuk pemain dan juga negara.


“Saya mengalu-alukan sekiranya ada pemain kita yang mahu keluar mencari pengalaman kerana sedar skuad kebangsaan kita hanya akan lebih baik sekiranya lebih ramai pemain beraksi di liga luar negara. Ini adalah hakikat dan lihat saja keadaan semua pasukan terhebat dunia,” katanya.

1 comment:

eelobor said...

kawan pun setuju sangat2 jika ada mana2 pemain lain lagi jika dapat beraksi di luar negara. baik untuk jangka masa panjang