Latar Belakang PDK Selayang

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang anak-anak mereka telah dikeluarkan dari pembelajaran wajib di sekolah-sekolah aliran perdana di Selayang, dengan alasan mereka (OKU tersebut) "tidak boleh belajar". Alasan sebenar Guru Besar sekolah-sekolah tersebut ialah mereka takut graf pencapaian sekolah akan menurun.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 102 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama: OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan: Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP: 5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional): 5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 5:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota: 5 hari/minggu; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah. Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan: 3 hari/minggu 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja: 4 hari/minggu; Isnin-Jumaat kecuali Khamis; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah: 2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm).

Program Rumah Kelompok (Lelaki): menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja.

PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh satu Jawatankuasa yang dilantik oleh ibubapa/penjaga OKU.

PDK Selayang dipengerusikan oleh Y. Bhg. Dato' Prof. Ir. Dr Haji Azhari Md Salleh, dengan kekuatan Jawatankuasa seramai 13 orang.

Seramai 15 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, 8 orang Petugas PDK, 3 orang Pakar Pemulihan Perubatan, 1 orang Pemandu dan 3 orang Pembantu. 3 orang kakitangan PDK Selayang adalah dari kalangan OKU.

Sunday, July 28, 2013

8 Ways to Lower Your Cancer Risk : No. 4

These lifestyle choices may make cancer less likely.


You’ve seen the hype-filled headlines: “The Cancer Prevention Diet!” “Slash Your Risk of Cancer in Half in Just Minutes a Day!” Is it true that you can cut your cancer risk with simple choices you make every day?
Well, there’s nothing magic about cancer prevention, no “killer app” that can instantly keep you healthy. Genetics play a big role in cancer, so even if you try to live a perfectly healthy life, it’s possible that you may develop cancer.
But experts estimate that at least a third of all adult cancer cases are linked to lifestyle, which is within your control.
With every healthy choice you make -- and every unhealthy habit you drop -- you’re chipping away at your cancer risk. Here are eight of the healthiest habits you can develop to help prevent cancer (plus a ninth one that experts are still cautious about).

4. Plant Your Plate.

There are a number of different foods that may help to prevent certain types of cancer. “For example, tomatoes, watermelon, and other foods containing lycopene have evidence showing that they probably reduce the risk of prostate cancer,” Bender says.
But if you’re aiming to slice your risk of many cancers across the board, load your plate with plants, particularly non-starchy vegetables and fruits. That’s why the AICR report’s No. 4 recommendation is to eat mostly foods that come from plants -- at least 14 ounces every day. The Mediterranean diet, St. Tropez diet, and the green diet all are based on a diet rich in fruits and vegetables. Diets that tend to prevent cancer are rich in plant-based foods.
AICR’s “new American plate” plan offers an easy cheat sheet on eating to prevent cancer. Fruits, vegetables, beans, and whole grains should cover two-thirds of your plate; the other one-third should contain lean meats, fish, and low-fat dairy.

No comments: