Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Tuesday, December 21, 2010

Setahun tunggu bantuan JKM?

Setahun tunggu bantuan JKM; Oleh Siti Haliza Yusop; 2010/12/20

Bekas pemandu teksi lumpuh terpaksa harap isteri hidap sakit jantung sara hidup.

SERDANG: Sudah setahun memohon bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), namun sehingga kini, Ariff Omar, 61, yang juga Orang Kurang Upaya (OKU) masih ternanti-nanti sama ada permohonannya diterima atau tidak.

Ada beberapa persoalan disini:

  1. Adakah permohonan itu dibuat dengan hadir ke JKM atau sekadar melalui telefon sahaja. Hadir sendiri lebih baik dan mempunyai masa yang cukup untuk berbincang dengan pegawai JKM.
  2. Apakah bentuk bantuan yang diminta?, tidak dinyatakan! kadang-kadang salah permintaan juga menjadi penyebab.
  3. Kemana pergi rakan pemandu teksinya, yang tidak boleh membantu apabila memerlukan.
  4. Kenapa tidak mohon bantuan dari syarikat teksi tempat dia (En Ariff) bekerja, contohnya bantuan membawa ulang-alik ke hospital secara percuma, selain dari bantuan kewangan.
  5. Kemana hilangnya masyarakat setempat yang tidak boleh membantu anggota masyarakat, atau Puan Zaimah tidak bertanya atau tidak minta bantuan sekurang-kurang bantuan membawa suami ke hospital. Cuba gerakkan jiran tetangga dahulu untuk mereka membantu, belum cuba belum tahu, takkan satu taman atau satu kampung berhati yahudi, mungking ada seorang dua yang boleh membantu.
  6. Mungkin puan berasa malu untuk minta bantuan dari penduduk setempat/jiran tetangga/saudara mara, TETAPI JANGANLAH SAMPAI MALUKAN ORANG LAIN PULA (MUNGKIN PUAN TAK MALU UNTUK MEMALUKAN ORANG LAIN)
Ariff yang sebelum ini bekerja sebagai pemandu teksi, kini terpaksa mengharapkan isterinya, Zaimah @ Maziah Nawawi, 60, sebagai pencari nafkah tunggal dan menyara keluarga mereka selepas beliau lumpuh anggota kiri badan dan tidak langsung mampu bergerak berikutan serangan strok. Tambah memeritkan, usaha Zaimah menghubungi JKM bagi mengetahui sama ada permohonan suaminya diterima, tidak mendapat layanan sebaiknya apabila panggilan dilakukan didakwa sering ditolak daripada satu pihak ke pihak yang lain. Zaimah yang juga seorang pesakit jantung berkata, beliau tidak berniat meminta bantuan JKM tetapi berbuat demikian selepas dinasihatkan rakan yang bersimpati dengan keadaannya selepas Ariff tidak berdaya melakukan apa-apa dan terpaksa dibantu walaupun untuk membersihkan diri.

“Suami mendapat kad kenal diri OKU pada Disember tahun lalu, bagaimanapun sehingga kini masih tiada jawapan membabitkan permohonan bantuan walaupun kedua-duanya dihantar kepada JKM pada waktu yang sama.

“Saya sudah letih mahu menghubungi JKM bertanyakan mengenai permohonan itu apatah lagi selepas sekali lagi disuruh mengisi borang permohonan berkenaan tanpa dimaklumkan sebabnya,” katanya ketika ditemui di sini.

Lebih memburukkan keadaan, anaknya, Ahmad Zahid, 33, yang sering membantu beliau berniaga sebelum ini, tidak lagi dapat berbuat demikian selepas saluran darahnya bengkak menyebabkan Zaimah terpaksa turun naik lebih lima kali sehari untuk membawa barang niaganya daripada kediaman yang terletak di tingkat satu.

“Memang penat apabila terpaksa menguruskan segala-galanya sendirian tetapi saya terpaksa kuatkan semangat dan terus bekerja kerana hanya itu sumber pendapatan kami,” katanya yang memperoleh kira-kira RM500 sebulan hasil daripada jualan nasi berlauk.

Jumlah yang kecil itu tidak mencukupi apabila Zaimah terpaksa membelanjakannya bagi membayar sewa rumah berjumlah RM430 sebulan dan membeli lampin pakai buang suaminya RM150 selain menjelaskan bil air, elektrik serta menampung kos teksi setiap kali terpaksa ke hospital.

“Saya cuma berharap, JKM memberi jawapan pasti sama ada permohonan suami berjaya atau tidak kerana selama permohonan dihantar, hanya saya bersusah-payah menghubungi mereka. Lagipun, permohonan itu kini sudah mencecah setahun.

“Saya mengenali seorang kakitangan JKM dan apabila diajukan kepadanya mengenai masalah ini, beliau memaklumkan akan ada individu yang datang ke rumah untuk menemubual saya, bagaimanapun sehingga kini tiada wakil JKM pernah datang,” katanya.

Mereka yang berhasrat mengurangkan beban keluarga ini boleh berbuat sumbangan dengan menyalurkan sumbangan ke akaun Maybank di atas nama Zaimah @ Maziah Nawawi bernombor 162143127182

2 comments:

eelobor said...

saya punya cadangan, terus berhubung dengan pegawai berkenaan bagi mendapatkan jawapan & kepastian tentang status permohonan. Jika itu adalah HAK anda, jangan malu atau segan.

namun saya percaya kes ini kerana penama telah berputus asa menyebabkan laporan kepada akhbar di buat. Hubungi dan berjumpa dengan pegawai di bahgaian berkenaan untuk menyelesaikan masalah.

Mohd Yusof Tawil said...

Kekadang tu, belum berusaha dah putus asa...........