Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Friday, January 11, 2013

Mangsa Buaya : 'Saya hampir hilang nyawa'


pix_topright

'Saya hampir hilang nyawa'









PAGI itu agak sunyi berbanding hari-hari sebelumnya, tiada bunyi kicauan burung kecuali unggas hutan yang galak sejak malam tadi.
Cuaca agak gelap. Air Sungai Batang Lupar mengalir lesu dan dalam keadaan berbalam-balam, kelihatan beberapa kayu reput dihanyutkan dari hilir sungai.
Pagi itu, tanggal 5 Jun 2007, kira-kira jam 6.30 pagi, seperti rutin hariannya, Abang Marais Abang Adeng, 66, turun ke sungai mengalihkan perahunya yang digunakan untuk menangkap ikan.

Di dalam hati, dia tidak pernah terfikirkan apa-apa walaupun sungai itu banyak meragut nyawa manusia, bukan kerana lemas tetapi menjadi mangsa buaya.
Foto
ABANG Marais menunjukkan tempat dia diserang buaya sepanjang empat meter ketika mahu mengubah perahunya.

Baginya ajal ditentukan Ilahi, jika ditakdirkan mati, sesiapa pun tidak boleh berbuat apa-apa.

Ketika turun ke sungai, hujan renyai-renyai dan sesekali pandangannya tertumpu ke beberapa perahu lain yang ditambat di jeti.

Dulu, ketika kanak-kanak, sungai itu sering menjadi tempat dia dan rakan-rakannya bermain. Justeru, tidak hairanlah, kanak-kanak di kampung itu mahir berenang.

Ketika itu, air sungai agak dalam, melepasi kepala kerana air pasang dan sambil ke perahunya, bapa kepada 10 anak itu tersenyum sendiri mengenangkan kisah silam. Kehidupan zaman kanak-kanak memang me­nyeronokkan.

Ketika berenang beberapa meter dari perahunya, tiba-tiba dia mendengar air sungai berkocak kuat dan serentak itu, seekor reptilia berukuran empat meter panjang dan satu meter lebar meluru ke arahnya dari belakang.

Abang Marais panik seketika, apakah makhluk itu?

Ketika cuba menoleh, dia terkejut melihat seekor buaya dengan mulut terbuka mahu menggigitnya.

Melihat buaya secara dekat begitu memang menakutkan, jika tiada ilmu dan pengalaman, pasti menjadi mangsa sang bedal.

Namun, pengalaman sebagai nelayan, dia mengumpul segala kudrat kerana dia faham benar perangai buaya, sekali menggigit, haiwan itu tidak akan melepaskan mangsanya.

"Saya masih ingat, ketika berenang ke perahu, kira-kira 50 meter dari tebing, leher saya diterkam sesuatu dan apabila menoleh ke belakang, 'objek' itu cuba melemaskan saya.

"Saya menggunakan segala kudrat bagi menyelamatkan diri," katanya.

Mulutnya tidak henti-henti membaca ayat suci al-Quran, malah dalam fikirannya dia hanya mahu melepaskan gigitan itu.

"Saya ternampak kayu belian yang dipacak lalu memaut menggunakan ta­ngan kiri. Nyawa saya ketika itu bagaikan telur di hujung tanduk, namun saya bulatkan tekad dan bertawakal.

"Ketika itu saya terbayangkan isteri, Boriah Bujang dan 10 anak di rumah. Apa terjadi jika saya tiada lagi, siapa akan mencari rezeki? Isteri kehilangan suami dan anak-anak tanpa ayah lagi.

"Saya tawakal kepada Allah kerana jika Yang Maha Esa masih memberi izin, saya berazam untuk hidup lagi," katanya.

Air sungai yang tadinya tenang, kini bergelombang kerana dua makhluk bertarung antara hidup dan mati.

Katanya, buaya itu beberapa kali cuba melemaskan saya tapi tangan kiri saya tidak melepaskan pautan itu dan menggunakan tangan kanan, dia cuba membuka mulut buaya.

"Seperti ada kuasa luar biasa, saya melawan haiwan yang dianggap 'raja sungai'.

"Saya kata dalam hati, mesti lawan haiwan ini, bukan menyerah dan terus menjadi mangsa walaupun mulutnya menggigit tubuh saya.

"Saya terus berusaha membuka mulut sang bedal.

"Apabila bahagian leher terlepas, buaya itu cuba menggigit tangan tetapi saya terus melawan.

"Seperti tidak percaya, buaya itu melepaskan gigitan lalu melarikan diri," katanya yang ditemui di rumahnya di Kampung Tengah, Lingga, Sri Aman.

Dia naik ke darat dalam keadaan tubuh dibasahi darah selepas beberapa bahagian koyak akibat terkena gigitan.

Dalam kesakitan, dia meminta pertolongan penduduk kampung sebelum dihantar ke Klinik Lingga, namun disebabkan kecederaan parah, dia dikejarkan ke Hospital Sri Aman dan terlantar selama hampir seminggu dan lebih 50 jahitan.

Menceritakan pengalaman melawan sang bedal, Abang Marais berkata, dia tidak sebarang ilmu melainkan bertawakal kepada Allah.

"Saya tiada ilmu menundukkan buaya, itu semua takdir Ilahi," katanya.

Sungai Batang Lupar cukup terkenal dengan kelibat buaya, malah penduduk kerap terserempak raptilia itu ketika air surut malah ada yang berukuran 12 meter panjang dan berwarna hitam.

"Ada seekor buaya katak berwarna hitam, kerap ditemui penduduk melintang melawan arus sungai. Setakat ini, kedua-dua buaya itu tidak mengganggu penduduk kampung," katanya.

Katanya, Perbadanan Perhutanan Sarawak (SFC) ada memberitahu, ­biasa­nya buaya mengganas antara Jun hingga September kerana dalam tempoh itu, reptilia berkenaan sedang ­mengawan," katanya.


INFO:

Terdapat dua jenis buaya di Malaysia iaitu:
  • Buaya tembaga (Crocodylus Porosus) yang turut dikenali sebagai buaya katak, buaya muara dan buaya air masin. Panjangnya melebihi tujuh meter (23 kaki). Boleh menghasilkan 60 - 80 biji telur dalam satu masa.
  • Buaya julung-julung (Tomistorma Schlegelli). Panjangnya melebihi empat meter (13 kaki). Boleh menghasilkan 20 - 60 biji telur dalam satu masa.
  • Buaya di Sungai Sarawak kebanyakannya daripada spesies Crocodylus Porosus atau lebih dikenali buaya katak yang biasanya boleh hidup di kawasan air tawar dan air masin.
  • Buaya katak berukuran empat hingga enam meter panjang, mempunyai jalur putih di belakang badannya dan dikatakan berumur lebih 50 tahun serta bermaharajalela di Sungai Batang Lupar sejak 1941.
  • Penduduk tempatan Sarawak mendakwa Bujang Senang bersaiz 30 meter dengan keseluruhan badan berwarna putih.
  • Buaya jantan dewasa berukuran lima meter panjang, namun terdapat buaya yang panjangnya melebihi enam hingga tujuh meter dengan berat antara 1,500 hingga 2,500 kilogram.
  • Buaya betina bersaiz lebih kecil berbanding buaya jantan dengan purata ukuran panjangnya antara dua hingga tiga meter.
  • Dikatakan, di kalangan manusia yang menjadi mangsa Bujang Senang, tidak ada seorang pun daripada kaum Bidayuh kerana adanya perjanjian antara sang bedal dengan keturunan kaum Bidayuh.
  • Pada 1980-an, masyarakat di negeri ini pernah gempar dengan kejadian seekor buaya ganas bergelar ‘Bujang Senang’ yang mendiami Sungai Batang Lupar di Sri Aman, Sarawak menyerang dan membaham beberapa mangsa.
  • Sekitar 1982 sehingga 1991, reptilia sepanjang tujuh meter itu membaham 13 penduduk kampung. Selepas membunuh mangsa yang ke-14, haiwan itu dibunuh pemburu berbangsa Iban dan anggota polis.
  • Serangan buaya di Sungai Batang Lupar sering dikaitkan dengan Bujang Senang sehinggalah reptilia itu dibunuh pada 22 Mei 1992.
  • No comments: