Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Thursday, April 8, 2010

Masjid = Tempat Bersujud

Ini gambar satu masjid di Kelantan sebelum Pekan Rantau Panjang
Tak Percaya ka? Gi tengok sendiri.....


Masjid: Tempat Sujud
Mosque=Mosquito= Nyamuk???

http://petikanbuku/. blogspot. com/ ... d-bukan-mosque. html

Muslim seharusnya tidak lagi menggunakan PERKATAAN "Mosque".

Saya membaca buku berjudul "THE COMPLETE IDIOT'S GUIDE TO UNDERSTANDING ISLAM"

Buku itu berisi fakta-fakta yang lucu. Salah satunya adalah mengenai kata "Mosque."

Banyakdari kita yang berfikir bahwa ini adalah terjemahan bahasa Inggerisuntuk Masjid. Saya yakin tak ada seorang pun dari kita yang mengetahuibagaimana kata ini ada dan kemudian mempunyai kemiripan suara dengan'Masjid' .

Bagaimanapun, buku ini menunjukkan bahwa kata 'Mosque' diperoleh dari kata dalam bahasa Sepanyol, yaitu "Mosquito" ("Nyamuk").

Dinamakanseperti itu kerana saat Perang Salib terjadi, Raja Ferdinand berkatabahwa mereka akan berangkat dan membasmi Muslim "likemosquitoes" (seperti nyamuk-nyamuk) . (Dimana lagi mereka dapat temukanmuslim dalam jumlah yang cukup besar untuk dibasmi jika bukan diMasjid?).

Lalu tanpa rasa bersalah mereka menyebut "Masjid" sebagai "Mosque".

Jadisaudara- saudara seiman, hindarilah penggunaan kata yang dengan jelasmenunjukkan tamparan ke muka ke wajah umat. Beritahukanlahsauda ra-saudara kita tentang sejarah dan etimologi (ilmu asal kata)tentang kata ini.

Dan marilah kita ganti kata itu dengan kata yang memiliki makna yang seharusnya:Masjid!

Tempat untuk Bersujud!!

Bukan Mosque: tempat pembasmian!

Jikaada diantara saudara-saudara yang masih ragu tentang hal ini,silahkanmencari buku tersebut dan kemudian membacanya.. . nak bukti lagi??

Buku Complete Idiot Guide to Understanding Islam karya Yahya Emerick..rujuk m/s 14

hah! tu nak kau, tighu lagi tanpa kaji selidik

tapi mungkin lepas ini mungkin ada yang kata apa ada pada perkataan

"tepuk dada tanya perut"

4 comments:

eelobor said...

Salam bos, pertama kali melawat laman blog ini ckup tertarik dengan beberapa isu. Nanti ada masa sudilah menjengah ke rumah saya pulak yer.

nota: cantik gmbr masjid di atas, saya sendiri pn dh lama x ke pekan rantau panjang.

jeansLusuh said...

Salam AbgUcop .. emm sydah 2 kali ke masjid tuh .. nyaman di dalamnya .. apapun pekabar .. tapi ngape banyak sgt bahasa omputeh bang .. tak paham den .. hikhikhik ..

Mohd Yusof Tawil said...

Aslkm. eelobor, nanti banyak kagi gambar masjid akan keluar. amboi banyak blog ngkau follow! Apapun terima kasih kerana sudi menjadi followers blog nih!

Mohd Yusof Tawil said...

Aslkm. Hai jeanlusuh, nampak mata je macamna nak investigate? Buat sekarang ni Al-Hamdulilah, PDK pun OK. Terima kasih bebanyak sudi ngikut blog nih! jumla lagi tuh!!