- Guru Kekal (Lepasan Maktab/Ijazah) bersyukor dengan adanya GSTT mengurangkan beban kerja mereka.
- Ibubapa juga patut bersyukor dengan adanya GSTT anak mereka taklah melahu dalam kelas tanpa guru.
- Dalam pemerhatian saya, lebih separuh GSTT mempunyai kualiti yang jauh lebih baik dari guru berijazaah sekalipun, walaupun mereka tidak terlatih, bukan bermakna mereka tidak boleh mengajar. Kebanyakkan guru terlatih hanya mengukur berapa banyak gaji mereka boleh perolehi.
- ADUAN TERBANYAK DARI RAMAI PELAJAR TERHADAP KUALITI GURU KEKAL [berlaku bila tamat kelas "Nak lebih pandai/tahu, datang rumah buat tuisyen (boleh buat duit tambahan) itulah realitinya]
SETIAP kali penggal persekolahan bermula, isu yuran dan ketidakcukupan guru, termasuk membabitkan guru sandaran tidak terlatih (GSTT) akan mendominasi perbualan di kalangan ibu bapa dan guru. Bagaimanapun, kali ini isu yuran ditangani Kementerian Pelajaran dengan baik, termasuk menge-luarkan ‘nasihat’ kepada Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) supaya mematuhi pekeliling ditetapkan kerajaan, menyebabkan hampir dikatakan tiada langsung rungutan ibu bapa mengenai soal ini ketika mendaftar anak masing-masing di sekolah rendah atau menengah.
Bagaimanapun, kelemahan Kementerian Pelajaran menangani soal GSTT, termasuk membiarkan guru terbabit tidak tahu status masing-masing sama ada khidmat mereka diperlukan atau tidak di sekolah sebelumnya menyebabkan isu ini menjadi ‘besar’. Seharusnya, Jabatan Pelajaran negeri bertindak proaktif mengatasi soal ini, bukannya memberikan keutamaan menyelesaikan isu seminggu dua lagi sesi persekolahan mahu bermula.
Ketika 12,000 GSTT di seluruh negara tidak tahu status mereka, pengumuman Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi bahawa seramai 1,614 GSTT akan disambung semula kontrak mereka pada 2011 adalah satu perkhabaran yang amat dinanti-nantikan.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang mengumumkannya, berkata cadangan itu berdasarkan aduan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), selain tugas mengajar, ada guru terpaksa mengendalikan aktiviti kokurikulum, bilik darjah, hal ehwal murid, pentadbiran dan perkeranian serta beberapa kerja tambahan lain.
Semua masalah ini ditimbulkan ketika khidmat 12,000 GSTT masih digunakan. Dengan pengurangan GSTT tahun ini, masalah ‘kerja berlebihan’ akan terus menjadi isu di sekolah, selain soal sekatan pelbagai tuntutan, termasuk perbatuan menghadiri mesyuarat dan kursus serta catuan perbelanjaan makanan dan minuman ketika berkursus.
p/s: Kesimpulannya: GSTT amat diperlukan dalam sistem pendidikan kita sehinggalah jumlah guru yang sebenar (sebab ada guru kekal memanggil GSTT sebagai pecacai) mencukupi di Malaysia (mungkin tahun 2020, 2030 dan ......tiada deadline). NUTP sepatutnya membantu kerajaan dalam usaha untuk (kononnya) untuk mencapai 'sifar GSTT' (dari pandangan peribadi 'lebih baik sifarkan dahulu karenah dalam NUTP dan sifarkan dahulu masalah guru tak masuk kelas) dan penambahbaikkan kualiti perguruan yang menjadi buah mulut ibubapa/penjaga.
No comments:
Post a Comment