Latar Belakang PDK Selayang

SEJARAH PENUBUHAN:

PDK Selayang (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Selayang) telah ditubuhkan pada 1hb Sept 1991, oleh sekumpulan ibubapa kepada kanak-kanak kurang upaya (pada masa tersebut dipanggil sebagai kanak-kanak istimewa) yang mana anak-anak mereka telah dinafikan hak untuk menerima pembelajaran wajib dari aliran perdana sekolah.

Pada 29 Oktober 2017, Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang (Pertubuhan PDK Selayang) telah didaftarkan sebagai sebuah Badan Bukan Kerajaan (Non-Gorvermental Asoociation-NGO) dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Selangor.

Bermula dengan 15 orang kanak-kanak kurang upaya kelas diadakan sekali seminggu pada setiap hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 tengahari, dengan dilatih oleh seorang Petugas PDK (panggilan Cikgu PDK pada masa tersebut) iaitu Puan Noraini Othman.

Hari ini PDK Selayang telah berkembang pesat dengan jumlah pelatih OKU PDK seramai 84 orang melalui beberapa program iaitu Kelas Harian EIP, Kelas Harian LPV, Kelas Harian Pemulihan Perubatan (Pemulihan Anggota, Pemulihan Pertuturan dan Pemulihan Carakerja), Lawatan ke Rumah dan Program Rumah Kelompok (lelaki).

Kumpulan Sasar Utama:
OKU (Orang Kurang Upaya)

Kumpulan Sasar Tambahan:
Anak-Anak Yatim, Kanak-Kanak Kurang Bernasib Baik, Ibu Tunggal/Ibu Tinggal, Warga Emas dan Keluarga Miskin (dari lingkungan kumpulan sasar utama)

Kelas Harian EIP:
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 8:30am-12:30pm.

Kelas Harian LPV (Latihan Pemulihan Vokasional):
5 hari/minggu; Isnin-Jumaat; 9:00am- 4:00pm.

Kelas harian Pemulihan Perubatan pula dijalankan seperti berikut:

Pemulihan Anggota:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu danJumaat; 8:30-11:30am; untuk OKU dari keluarga miskin dan berpendapatan rendah.

Sabtu & Ahad pula dikhaskan kepada OKU yang keluarganya mampu bayar penuh kos pakar (OKU dari keluarga kaya).

Pemulihan Pertuturan:
2 hari/minggu, Rabu dan Jumaat 8:30am- 12:00pm; untuk OKU dari keluarga berpendapan rendah dan miskin dan hari 2 hari dalam seminggu dikhaskan untuk OKU dari keluarga kaya yang mampu membayar kos pakar.

Pemulihan Carakerja:
3 hari/minggu; Isnin, Rabu dan Jumaat; 8:30-11:30am; untuk pelatih kanak-kanak; 2:30-4:00pm untuk pelatih remaja PDK.

Program Lawatan ke Rumah:
2 kali/minggu; Selasa (2:00-4:00 petang) dan Sabtu (9:30am-12:30pm). Berdasarkan keperluan dan persetujuan dari ibubapa/penjaga untuk kehadiran Petugas PDK di kediaman mereka.

Program Rumah Kelompok (Lelaki):
Menempatkan seramai 4 OKU yang telah bekerja. (telah ditamatkan pada Januari 2015)

Pengurusan:
PDK Selayang yang ditadbir-urus oleh Jawatankuasa Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti Selayang yang mana barisan Jawatankuasa terdiri dari ibubapa/penjaga OKU, Masyarakat Tempatan dan seorang OKU

Kakitangan:
Seramai 12 kakitangan berkhidmat di PDK Selayang yang diketuai oleh Penyelia PDK iaitu Puan Noraini Othman, (sila lihat
side menu).


Thursday, September 22, 2011

Restoran denda pelanggan tak habis baki makanan

RIYADH - Sebuah restoran di Arab Saudi mendenda pelanggan mereka yang memesan makanan yang berlebihan tetapi gagal untuk menghabiskannya.
Semenjak pendekatan tersebut dilakukan, beberapa pelanggan di Restoran Marmar di Damman itu telah dikenakan bayaran mengikut jumlah baki makanan yang tertinggal di dalam pinggan mereka.

Tujuan utama caj tersebut dilakukan adalah untuk mengurangkan pembaziran dan menghalang pelanggan daripada memesan makanan secara berlebihan.

Pemilik restoran itu, Fahad Al Anezi berkata, denda tersebut amat penting kerana ramai pelanggannya yang memesan makanan dalam jumlah yang besar hanya untuk menarik perhatian dan menunjukkan status sosial mereka.

Menurutnya, maklum balas terhadap denda caj tersebut memberi impak positif sejak ia diperkenalkan namun dia tidak memberitahu apa yang akan dilakukan ke atas wang caj yang dikenakan itu. - Agensi

p/s 1 : Restoran di Malaysia patut lakukan perkara yang sama, tetapi DENDA TERSEBUT MESTILAH DISUMBANGKAN UNTUK BADAN KEBAJIKAN seperti PDK (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti).

p/s 2 : Restoran Nelayan di Tasek Titiwangsa ada mengiklankan denda jika tidak dapat menghabiskan makanan yang diambil (secara buffet), tapi nampaknya mereka tak denda pun kalau ada yang makan tapi tak habis (memang ramaipun yang ambil makanan penuh semeja  10 orang tetapi yang makan hanya 4 orang sahaja), agaknya takut takde pelanggan.................

1 comment:

eelobor said...

elok di amalkan di tempat kita