Thursday, September 22, 2011

Restoran denda pelanggan tak habis baki makanan

RIYADH - Sebuah restoran di Arab Saudi mendenda pelanggan mereka yang memesan makanan yang berlebihan tetapi gagal untuk menghabiskannya.
Semenjak pendekatan tersebut dilakukan, beberapa pelanggan di Restoran Marmar di Damman itu telah dikenakan bayaran mengikut jumlah baki makanan yang tertinggal di dalam pinggan mereka.

Tujuan utama caj tersebut dilakukan adalah untuk mengurangkan pembaziran dan menghalang pelanggan daripada memesan makanan secara berlebihan.

Pemilik restoran itu, Fahad Al Anezi berkata, denda tersebut amat penting kerana ramai pelanggannya yang memesan makanan dalam jumlah yang besar hanya untuk menarik perhatian dan menunjukkan status sosial mereka.

Menurutnya, maklum balas terhadap denda caj tersebut memberi impak positif sejak ia diperkenalkan namun dia tidak memberitahu apa yang akan dilakukan ke atas wang caj yang dikenakan itu. - Agensi

p/s 1 : Restoran di Malaysia patut lakukan perkara yang sama, tetapi DENDA TERSEBUT MESTILAH DISUMBANGKAN UNTUK BADAN KEBAJIKAN seperti PDK (Pusat Pemulihan Dalam Komuniti).

p/s 2 : Restoran Nelayan di Tasek Titiwangsa ada mengiklankan denda jika tidak dapat menghabiskan makanan yang diambil (secara buffet), tapi nampaknya mereka tak denda pun kalau ada yang makan tapi tak habis (memang ramaipun yang ambil makanan penuh semeja  10 orang tetapi yang makan hanya 4 orang sahaja), agaknya takut takde pelanggan.................

1 comment: