Thursday, September 15, 2011

KTMB : Patut Perbaikki Perkhidmatan Tren Komuter (ETS)

Tiada siapa mengkehendaki berlakunya bencana, dan bencana memang tidak diketahui bila akan berlaku.

Semalam (14hb Sept 2011) berlaku banjir dan menyebabkan berlakunya limpahan air hujan yang mengganggu struktur landasan berpunca daripada hujan lebat lewat petang semalam di Km366.5 di antara stesen Sungai Buloh dan Rawang.

Yang peliknya gangguan hanyalah diantara stesen Sg Buloh dan stesen Rawang, tetapi ianya menjejaskan puluhan ribu penumpang yang menggunakan tren komuter.

Penumpang terpaksa menunggu sehingga satu jam untuk mendapat perkhidmatan dan terpaksa bersesak di dalam koc sardin KTMB.

Sepatutnya kawasan yang tidak terlibat dengan bencana atau gangguan tersebut iaitu dari stesen Sg Buloh ke stesen Sg Gadut boleh berjalan seperti biasa.

Kelihatan seperti kakitangan KTMB memang menunggu-nungggu kehadiran bencana untuk memonteng dari kerja.

Pengurusan KTMB perlu mencontohi Star LRT, Putra LRT dan Monorel untuk menyediakan perkhidmatan yang berkualiti dan konsisten kepada para pelanggannya.

Mereka juga perlu menggantikan kakitangan yang beroientasi makan gaji buta kepada yang berorientasikan komiymen kepada kerja dan dedikasi kepada perkhidmatan yang disediakan.

80% hentian komuter merupakan kawasan yang padat dengan penduduk jadi tidak mustahil KTMB boleh menjana keuntungan dengan:

  1. Menambah kekerapan tren komuter.
  2. Menambah gerabak tren komuter.
  3. Membina stesen baru di kawasan yang memudahkan penumpang tiba di stesen komuter seperti di kawasan yang berhampiran dengan PPRT, kerana PPRT akan menyumbangkan penumpang teramai dan yang konsisten menaiki komuter dari kawasan perumahan mahal yang penghuninya rela menempuhi kesesakan jalanraya.
  4. Memperkenalkan laluan baru jarak dekat seperti dari stesen Subang Jaya ke stesen Sentul/terus ke Batu Caves, stesen Rawang atau stesen Sg Buloh ke stesen Bandar Tasik Selatan atau stesen Serdang, kerana kawasan ini mempunyai pengguna yang paling ramai terutamanya pada waktu puncak, hari kelepasan am dan hujung minggu.
KTMB patut berubah dan menghalakan pacuan paradigmanya dari 'memberikan perkhidmatan alakadar' atau 'jangan tak buat' kepada 'menyediakan perkhidmatan yang konsisten dengan kakitangan yang kompiten'.

No comments:

Post a Comment