Thursday, October 7, 2010

Lawatan dari Bahagian Pendidikan Khas KPM Putrajaya.

Seramai 3 orang pegawai dari Unit Perancangan Bahagian Pendidkan Khas Kementerian Pendidikan Malaysia Putrajaya telah melawat PDK Selayang dalam rangka kerja untuk penilaian semula beberapa program kerjasama antara BPK dan PDK.

Mereka diketuai oleh Puan Rosnani dan diiringi oleh Dr Noraini. (Puan Rosnani sedang bertanya sesuatu kepada salah seorang petugas PDK-baju gelap), (Dr Noraini sedang berbincang dengan salah seorang pegawainya-berkemeja merah)


 
Kerjasama yang dinilai semula tersebut ialah:

1. Program Guru Beredar: guru-guru pendidikan khas dari kelas-kelas/sekolah-sekolah khas berhampiran akan melawat dan menjalani latihan serta bertukar-tukar idea di PDK berhampiran atau dalam daerah yang sama.

2. Petugas PDK ke Kelas/Sekolah Khas: Petugas PDK akan dikhaskan/dihantar ke kelas/sekolah khas apabila ada pelatih PDK yang berjaya ditempatkan di kelas/sekolah khas tersebut. Ini bertujuan untuk membantu pelatih-pelatih PDK tersebut menyesuaikan diri dengan persekitaran baru yang berbeza dengan persekitaran PDK. Petugas ini hanya akan membantu pelatih PDK berkenaan sahaja dan tidak mengganggu atau mencampuri urusan kelas/sekolah khas berkenaan.



3. Proses kemasukkan pelatih PDK ke kelas/sekolah khas perlu dipermudahkan tanpa sebarang halangan samada dari pehak sekolah, kelas atau guru khas berkenaan.

4. Disamping itu mereka juga ingin meninjau perkembangan PDK One-Stop Center dan mencari bahan untuk cadangan kemungkinan mewujudkan konsep yang sama di kelas/sekolah khas.

Turut sama dalam perbincangan tersebut ialah Puan Noor Yasmin Abdul Karim, Presiden CBR Network Malaysia.

Mereka berharap kedua-dua perkara utama perbincangan di atas akan boleh murnikan atau dilaksanakan pada tahun 2011.

Beberapa perkara juga telah dibincangkan untuk penambahbaikan kerjasama antara BPK dan PDK.

Disamping PDK Selayang mereka juga telah meninjau 3 buah PDK lagi iaitu PDK Taman Seri Gombak, PDK Kuala Kubu Baru dan PDK Gedangsa.

No comments:

Post a Comment